Stel je kandidaat voor extra plaatsen als kinderopvanginitiatief voor baby's en peuters met inkomenstarief

Gepubliceerd op vrijdag 27 jun 2025 om 16:00
In april maakte de Vlaamse regering haar masterplan bekend voor de kinderopvang van baby’s en peuters. Ze investeert in extra subsidies inkomenstarief (trap 2) op locaties waar een tekort is. In totaal worden er 4.500 plaatsen verdeeld. Voor Dentergem gaat het om 14 nieuwe plaatsen.

Aanvraagprocedure

Het Agentschap Opgroeien lanceert daarom de oproep om een aanvraag in te dienen voor deze extra kinderopvangplaatsen. Zowel nieuwe als bestaande opvanginitiatieven kunnen een aanvraag indienen tot en met 14 september 2025. 

Meer informatie over de oproep, het aanvraagformulier en het beslissingskader is beschikbaar op de website van Opgroeien.

Rol van het lokaal bestuur

Lokale besturen spelen als lokale regisseur een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod. Organisatoren van opvanginitiatieven die een aanvraag indienen, moeten het lokaal bestuur hiervan op de hoogte brengen. Op basis daarvan formuleert het lokaal bestuur een gemotiveerd advies over elke aanvraag van een kinderopvanginitiatief binnen de gemeente. Dit advies wordt mee in rekening genomen bij de eindbeslissing van het Agentschap Opgroeien, die ten laatste op 13 december 2025 volgt.

Beoordelingscriteria lokaal bestuur

Volgende criteria zullen worden gebruikt om de aanvragen in Dentergem voor nieuwe opvangplaatsen te scoren.

Het lokaal bestuur kent per opvanginitiatief een score van 8 punten toe op basis van volgende criteria:

  • Criterium 1: Openingsuren van het kinderopvanginitiatief
  • Criterium 2: Bereikbaarheid. Het opvanginitiatief is makkelijk en veilig bereikbaar voor ouders
  • Criterium 3: Betrokkenheid van de organisator bij het lokaal bestuur
  • Criterium 4: Het opvanginitiatief is gelegen in een deelgemeente waar nood is aan opvangplaatsen.

Wil je de criteria van het lokaal bestuur en de volledig procedure in detail bekijken? Lees ze hieronder. 

Heb je interesse om extra plaatsen te creëren in jouw kinderopvanginitiatief? Dien dan zeker je aanvraag tijdig en volledig in.



Criterium 1: Openingsuren van het kinderopvanginitiatief (3 punten)

1.1  Het kinderopvanginitiatief is elke werkdag van de week open. (1 punt)
1.2 Het kinderopvanginitiatief hanteert dagelijkse openingsuren van 7.00 u tot 18.00 u. (1 punt)
1.3 Het kinderopvanginitiatief heeft ruimere openingsuren (minimaal 30 min.) dan 7.00 u tot 18.00 u. (1 punt)

Motivering: 

  • De openingsuren van de kinderopvang zijn uiteraard een heel belangrijk gegeven voor ouders. Het is een voordeel als ouders elke werkdag van de week kunnen rekenen op opvang (zie punt 1.1).
  • Een kinderopvang moet wettelijk al minstens 11 uur per dag open zijn, we beschouwen hierin een opening van 7.00 u tot 18.00 u als de meest relevante openingsuren voor ouders (zie punt 1.2).
  • Extra openingsuren zijn uiteraard een troef. Het geeft (werkende) ouders meer flexibiliteit. We kennen hier als bestuur extra punten aan toe (zie punt 1.3).
  • Om deze criteria te scoren, levert het bestaande opvanginitiatief hun huishoudelijk reglement aan het lokaal bestuur als bewijsstuk.
  • Voor nieuwe organisatoren wordt dit criterium gescoord aan de hand van een engagementsverklaring waarin de organisator aangeeft dat ze aan deze criteria zullen voldoen.

Criterium 2: Bereikbaarheid. Het opvanginitiatief is makkelijk en veilig bereikbaar voor ouders (1 punt)

2.1 Het opvanginitiatief behaalt op de Mobiscore1 minimum 7/10 punten. (1 punt)

Motivering:

Dit criterium speelt in op de nood om de opvang op een veilige en makkelijke manier te bereiken. De mobiscore geeft de milieu-impact aan voor verplaatsingen vanaf een locatie. Ze toont hoe goed voorzieningen bereikbaar zijn. De Mobiscore houdt rekening met een aantal factoren waaronder de afstand naar openbaar vervoer.

Criterium 3: Betrokkenheid van de organisator bij het lokaal bestuur (2 punten)

3.1 De organisator is bereid actief mee te werken aan het “Lokaal loket kinderopvang”. Dit betekent o.a. maandelijks updaten zodat het lokaal bestuur zicht heeft op de niet-beantwoorde aanvragen. Ook mensen actief doorverwijzen naar het lokaal loket is een voorwaarde (1 punt). Daarvoor ondertekent de organisator een engagementsverklaring.

3.2 De organisator neemt op jaarbasis deel aan minstens de helft van de vergaderingen van het lokaal overleg kinderopvang (1 punt). Daarvoor ondertekent de organisator een engagementsverklaring.

Motivering:

Door een grote betrokkenheid bij het lokaal bestuur en door een actieve samenwerking met en tussen alle opvanginitiatieven kan Dentergem een verschil maken voor ouders met een nood aan kinderopvang. Door samen te werken in het belang van de gezinnen, door samen na te denken over de juiste accenten en prioriteiten, levert iedereen een bijdrage aan het bieden van antwoorden aan de noden van ouders.

Criterium 4: Het opvanginitiatief is gelegen in een deelgemeente waar nood is aan opvangplaatsen (2 punten).

4.1 De opvanglocatie ligt in een deelgemeente met minder dan 25 opvangplaatsen per 100 kinderen van 0 tot 3 jaar. (2 punten)
4.2 De opvanglocatie ligt in een deelgemeente met meer dan 25 en minder dan 50 opvangplaatsen per 100 kinderen van 0 tot 3 jaar. (1 punt)
4.3 De opvanglocatie ligt in een deelgemeente met meer dan 50 opvangplaatsen per 100 kinderen van 0 tot 3 jaar. (0 punten)

Motivering:

Het spreekt voor zich dat de nood aan kinderopvang in deelgemeenten waar het aantal opvangplaatsen in verhouding tot het aantal kinderen jonger dan 3 jaar beperkt is, groter is dan in de deelgemeenten waar reeds een hoger percentage aan plaatsen beschikbaar is. Dit criterium voldoet ook aan de doelstelling om opvang binnen een redelijke afstand te voorzien voor elk gezin dat kinderopvang nodig heeft.