Buitengewoon basisonderwijs (BuBaO) De Ruimtevaarder is een school voor het gemeentelijk onderwijs, die als bestuur intensief samenwerkt met vzw Curando.
Inschrijven in een school voor buitengewoon onderwijs kan pas als je een verslag voor buitengewoon onderwijs (BuO) hebt gekregen. Dit verslag wordt opgesteld en afgeleverd door het Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB).
De specifieke onderwijsbehoeften van je kind zijn bepalend voor een verwijzing naar het BuO. In onze school trachten we jouw kind te ondersteunen ten gevolge van een gedrags - en emotionele stoornis of ‘T3’. We doen dit door antwoorden te bieden op hun zorgvragen, maar ook door:
- hun talent te helpen ontdekken;
- hen te leren positief hun grenzen te verleggen;
- hen te stimuleren écht te zijn.
In onze school, De Ruimtevaarder, zoeken we samen met het woonzorgcentrum én met ruimte voor elkaars eigenheid naar kansen om elkaar in waarde te verrijken en ‘jong’ en ‘oud’ om te zetten in goud.
Jong en oud is goud
Intergenerationeel werken verbindt en leert aan jongeren spelenderwijs wat zorg dragen voor elkaar betekent, brengt hen liefde bij voor mensen met veel levenswijsheid en vormt hen tot mensen die met een open en verwonderde blik leren van anderen. Wederkerig ervaren de ouderen de gulzigheid om te leren van de kinderen en krijgt hun zijn een diepere betekenis... In onze school zoeken we samen met het woonzorgcentrum én met ruimte voor elkaars eigenheid naar kansen om elkaar in waarde te verrijken en ‘jong’ en ‘oud’ om te zetten in ‘goud’.
Antwoorden zoeken op individuele zorgvragen én de individuele talenten binnen de interacties met de 'anderen'
Binnen Bubao Dentergem leveren we onderwijs op maat. We trachten met alle betrokkenen de zorgvraag én het talent van het kind te bepalen. We doen dit vanuit een individueel oogpunt mét ruimte voor je eigen ‘IK’ en ook grenzen ten aanzien van de anderen. We interpreteren de ‘anderen’ als mens, dier en natuur. We geloven immers ook in de kracht en de voordelen van natuur en dier op het fysiek en mentaal welbevinden, op de sociale interactie en de educatie.
Diversiteit en heterogeniteit aangrijpen om verbindend te werken
De wereld van vandaag en morgen is heel divers. Om kinderen te leren omgaan met de grote diversiteit in onze maatschappij, moeten we hen ruimte geven om iedereen te respecteren. Vanuit de ‘ruimte’ dat we als ‘IK’ er ECHT mogen zijn, is dezelfde ruimte voor de andere onontbeerlijk. We zien verschillen tussen leerlingen, personeelsleden, ouders en alle andere actoren als een kracht!
Elke actor een growth mindset aanleren om tot groei te komen
Wanneer we de ruimte geven aan kinderen om te mogen groeien, fouten te maken en ECHT te zijn is een houding met een growth - mindset primordiaal. Door om te denken en bepaalde problemen als mogelijkheden en kansen te aanzien proberen we onze kinderen handvaten aan te reiken om op een positieve manier om te gaan met zichzelf en de anderen.
Preventief welbevinden stimuleren om zo een schoolklimaat te creëren dat dynamiek en positiviteit uitstraalt
Onze Westerse maatschappij kenmerkt een dynamische en flexibele cultuur. Aangezien een school een spiegel is van de maatschappij kiezen we resoluut voor een schoolklimaat dat hierop voorbereidt. Binnen onze school hanteren we de preventiepiramide. Dit is onze rode draad, onze houvast om het welbevinden van alle actoren op een positieve en preventieve manier te stimuleren én rekening te houden met de dynamiek van de maatschappij. Een positief schoolklimaat als fundament om een antwoord te bieden op de individuele zorgvragen van de kinderen is de basis om tot groei te komen in onze school.
In het team van De Ruimtevaarder vind je
- leerkracht(en) lager onderwijs met ervaring buitengewoon onderwijs
- leerkracht(en) kleuter onderwijs met ervaring buitengewoon onderwijs
- master pedagogische wetenschappen/ gedragswetenschappen
- master psychologie
- doctor in de ontwikkelingsstoornissen
- bachelor orthopedagogie
- co-teacher leefgroepwerking
- leermeester lichamelijke opvoeding/ rots en water
- bachelor logopedie
- ...
Jouw kind graag zien en toch grenzen stellen aan de hand van
- preventiepiramide
- schaal van Dösen
- herstelgericht werken
- Circle of Courage
- geweldloos verzet en nieuwe autoriteit
- model van de draad van Vignero
- LSCI
- Rots en Water
- Sherborne
- expertise buitengewoon onderwijs doelgroep type 3